حشرات و دانش‌نامه

امروز احسان یک سری حشره‌ی پلاستیکی آورده بود که به‌خاطر ظاهر نزدیک به واقعی‌شان، خیلی مورد توجه بچه‌ها قرار گرفت. چند تا از آن‌ها (شاید به‌دلیل علاقه‌ی احسان به شخصیت «مرد عنکبوتی») عنکبوت‌هایی با ابعاد و رنگ‌های مختلف بودند. بزرگ‌ترین‌شان را احسان می‌گفت رتیل است. خلاصه با این سوال که رتیل و عنکبوت چه نسبتی با هم دارند سراغ دانش‌نامه رفتیم. تقریباً همه‌ی بچه‌ها به این‌جور مراجعه به کتاب، برای یافتن پاسخ پرسش‌های‌شان علاقه دارند. این موضوعی است که می‌تواند در خانه هم تداوم داشته باشد؛ یعنی مراجعه به منبع دانش برای پاسخ به پرسش‌های‌مان، چه این پرسش‌ها از جنس اطلاعات علمی و عمومی باشند، چه از جنس باورها و عقاید.

در هر کدام از این مراجعات می‌شود کار با فهرست کلمات، فهرست موضوعی، نمایه‌های پایان کتاب، شناسایی حروف آشنا، معرفی حروف جدید و خیلی دیگر از فعالیت‌های این‌چنینی را هم به‌طور هم‌زمان انجام داد. البته این احتمال هست که در این سن که هر چیزی برای بچه‌ها قابلیت خدا شدن را دارد، کتاب و دانش‌نامه هم، چنین وضعیتی پیدا کنند. فکر می‌کنم ما می‌توانیم با مراجعه به منابع مختلف، به‌تدریج دانش چند منبعی را به آن‌ها معرفی کنیم.

پی‌نوشت: خیلی از اتفاقات این چنینی در «رها» در اولین ساعت حضور بچه‌ها رخ می‌دهند؛ وقتی که مثلاً یکی با خودش چیزی آورده که برای بقیه ایجاد سوال می‌کند و ماجرایی را بین‌شان راه می‌اندازد. خوب است سعی کنید درصورتی که خود بچه‌ها تمایل دارند، آن‌ها را تا ساعت ۹ برسانید تا این لحظات را با هم باشند. ضمن این‌که فکر می‌کنم اگر از نظر شما زمان و برنامه داشتن در زندگی عنصر مهمی است، می‌شود با این‌جور وقت‌شناسی و توجه به زمان، توجه آن‌ها را هم به این موضوع جلب کرد. فعالیت‌های توی خانه را هم (بخش‌هایی که به بچه‌ها مربوط می‌شوند) می‌شود با یک‌جور زمان‌بندی انجام داد. عموم بچه‌ها، برخلاف چیزی که به‌نظر می‌رسد، از داشتن زمان‌بندی لذت می‌برند.

این نوشته در خاطرات ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>