افطاری کودکانه

چند تا از مامان‌ها در فکر تدارک یک افطاری بودند که با مشارکت بچه‌ها انجام شود. کم‌کم این مشارکت تبدیل شد به این که نقش اصلی جریان به عهده‌ی خود بچه‌ها باشد. کار با یک جلسه شروع شد. قرار بود هر تصمیمی که آنها می‌گیرند اجرا شود. تقریباً چیزی نبود که ندانند. در مورد مدل افطار، نوع پذیرایی، تقسیم وظایف و … . جالب بود که در پیشنهادات آنها چیز بی‌ربط دیده نمی‌شد. صحبت از پیتزا و … نبود. به نظر می‌آمد شاخک‌های فرهنگی‌شان خوب آیین‌های سنتی را جذب و تحلیل می‌کند.

تو این ماجرا مربی‌ها و خانواده‌ها نقش خیلی مهمی دارند. در واقع باید خودشان را در کنار ماجرا نگه دارند و تا جایی که می‌شود جا را برای بچه‌ها باز کنند. خُب، این بدان معنا نیست که کاری با آنها نداشته باشند، بلکه می‌توانند فعالانه در کنار بمانند. به کار بچه‌ها عمق دهند و جریان یادگیری را تقویت کنند.

یکی از بچه‌ها (شش ساله) قرار است برای آن شب خرما بیاورد. شکل اول مشارکت آن است که پدر یا مادر این کودک برای مثلاً ۵۰ نفر خرما بخرد و بدهد به فرزندش تا به رها بیاورد و خلاص. ولی شاید بتوان کار را طور دیگری انجام داد که مراحل مختلفی را در بر بگیرد:

  • برای پذیرایی از چند نفر باید خرما خریداری شود؟ لازم است بچه‌ها یک مکانیزم جمع‌آوری اطلاعات طراحی کنند تا ببینند چند نفر قرار است مهمان این مراسم باشند. ظاهراً قرار است رابط این قضیه امیر مهدی باشد.
  • هر نفر (کودک و بزرگ) در یک افطاری چند عدد خرما خواهد خورد؟ شاید این کودک پاسخ این مسأله را حدس بزند؛ ولی می‌توان با یک سری سؤال طرح مشاهدات هدفمند در افطارهای باقی مانده را ریخت که طی آن کودک با مشاهده‌ی آدم‌های دور و برش و شمارش و ثبت خرمای مصرف شده به یک جمع‌بندی منطقی‌تر برسد.
  • چه نوع خرمایی باید خرید؟ خانواده‌ی کودک می‌توانند برنامه‌ای بریزند تا کودک در محل‌های مختلف عرضه‌ی خرما حضور پیدا کند و با انواع مختلف آن آشنا شود. جاهایی مثل میادین تره‌بار، بازار مولوی، فروشگاه‌های بزرگ و … .
  • هر خرما چقدر وزن دارد و چند کیلو خرما باید خریداری شود؟ محاسبات مربوط به این مسأله برای یک کودک شش ساله کاملاً جذاب است به شرط آن که به طور کلی عجله را کنار بگذارید و به او فرصت این تلاش را بدهید.
  • خرما را کی باید خرید؟ پژوهش و کسب اطلاعات در مورد شرایط نگهداری خرما (اگر بچه علاقه نشان داد، آگاهی‌هایی در مورد خرما، کشت آن، نحوه‌ی به عمل‌آوری، مناطق جغرافیایی این محصول) می‌تواند جالب باشد به شرط آن که با تلاش معنادار کودک انجام گیرد.
  • نحوه‌ی چینش خرما در سفره‌ی افطار چگونه باشد؟ با ایجاد یک گفت‌وگوی هنری، این پرسش می‌تواند ورودی باشد به مباحث هنر تزئینی.
  • در همه‌ی این مراحل مربی و پدر و مادر می‌توانند از کار کودک عکس بگیرند و گزارش تهیه کنند و در نهایت با نصب عکس‌های همه‌ی بچه‌ها در کنار هم، دیدن کل این پروژه که با یک همکاری همه‌جانبه توسط آنها انجام شده، آموزنده‌تر از هر چیزی خواهد بود.
این نوشته در گزارش‌های روزانه ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاه‌ها بسته هستند.