آموزش باز یعنی چی؟

وقتی می‌خواهیم به کودک چیزی را بیاموزیم که مورد علاقه‌ی او نیست، کار کمی پیچیده می‌شود. مسأله وقتی پیچیده‌تر می‌شود که به منحنی یادگیری هم نگاهی بیندازیم. خیلی از موضوعات در سن به خصوصی بیشترین قابلیت یادگیری را دارد و وقتی از زمانش بگذرد به شدت افت می‌کند. اتفاقاً کودک این زمان طلایی را درست جلوی چشمان ما از دست می‌دهد و از ما کاری بر نمی‌آید. مثلاً محققین علوم شناختی بر این باورند که کودک در زمان سه سالگی این قابلیت را دارد که چند زبان را به طور هم‌زمان یاد بگیرد. همین امر با گذشت زمان به شدت افت می‌کند و در سنین ۱۲ – ۱۳ سالگی شانس نیتیو شدن تقریباً به صفر می‌رسد.

از طرفی می‌دانیم بعضی چیزها مثل همین زبان دوم موضوعی است که در اغلب موارد انتخاب بچه‌ها نیست. بگذریم از وضعیتی که الآن در جامعه حاکم است و یادگیری زبان انگلیسی نوعی کلاس به شمار می‌آید برای خیلی‌ها. بچه‌ها اگر به خودشان باشد، شاید علاقه‌ای به زبان دوم نشان ندهند. این موضوع کاملاً هم طبیعی است؛ وقتی با زبان فارسی می‌توانند همه‌ی نیازهای خود را مرتفع سازند چرا باید سختی زبان دیگری را به جان بخرند.

فلسفه‌ی زبان دوم با آنچه در ذهن اغلب ما می‌گذرد کمی تفاوت دارد. ما زبان را برای موفقیت بیشتر و استفاده برای زندگی آینده‌مان می‌خواهیم و برای همین یک راست می‌رویم سراغ زبان انگلیسی ولی آنچه در نگاه جهانی یادگیری زبان دوم را به عنوان یک نیاز ضروری مطرح می‌کند ارتباط و گفت‌وگوی بین ملل و فرهنگ‌ها در راستای رسیدن به صلح است. شاید به خاطر همین باشد که برای کشور ما زبان پیشنهادی یونسکو، زبان عربی است.

در شیوه‌های کودک محور اساس کار بر این بنا شده است که مشاهده و مطالعه‌ی کودک سرلوحه‌ی کارها قرار می‌گیرد، علاقه‌های او شناسایی می‌شود و فعالیت‌های او توسط مربی ادامه داده می‌شود و مربی در راستای گسترش فعالیت‌های کودک گام بر می‌دارد. از برنامه‌های از پیش تعیین شده با محتوای مشخص و زمان‌بندی تعیین شده پرهیز می‌شود و کارها به انتخاب کودک جلو می‌رود.

حال فرض کنید با کودک سه ساله‌ای روبه‌رو هستیم که در اوج قابلیت زبان‌آموزی قرار دارد، از یادگیری زبان دوم طفره می‌رود، زبان مادری را خیلی خوب بلد است، وما می‌خواهیم به او زبان دومی را آموزش دهیم و این کار البته قرار است به شیوه‌های باز (کودک محور) صورت بگیرد. به عنوان مربی چگونه باید این مسائل را در کنار هم حل کنیم؟؟؟

این نوشته در نیمکت ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاه‌ها بسته هستند.